Tolong Bantu!

Assalamualaikum,

pertama sekali terima kasih pada Redmummy kerana sudi menyiarkan masaalah saya ni.

Saya mengalami sakit di bahagian tumit dan tapak kaki yang amat teruk. Adakalanya sampai terhecut2 bila berjalan.Selain dari itu saya mudah rasa penat dan sendi2 rasa macam ketat,badan rasa berat ,kerap rasa mengantuk,pergerakan tak secergas dulu.Kadangkala rasa badan saya ni tua sebelum waktu!Ada orang kata ia mungkin sebab berat badan saya yang berlebihan,tapi sebelum mengandung dan bersalin badan saya gemuk juga dan tapak kaki sakit2  tapi takdelah seteruk sekarang. Saya perasan masaalah ni makin menjadi2 lepas bersalin anak ketiga pada Ogos 2010.Dalam pantang ada urut dengan sorang Indon. Peliknya,hari pertama dia urut,kaki saya rasa lega sangat,sakit2 semua hilang.

Tapi masuk hari ketiga dia urut, kaki saya jadi bertambah sakit.Saya dah pergi jumpa doktor dan buat pemeriksaan badan menyeluruh,doktor cakap ada sesuatu yang kurang dalam darah saya,doktor tu pun susah nak terangkan sebab ianya melibatkan istilah perubatan yang saya pun tak faham sangat.Di bahagian bawah keputusan ujian darah ada di tulis begini “Impression: Latent mild iron deficiency should be excluded”.Harapan saya kalau ada di antara pembaca RM yang ada latar
belakang perubatan dapat membantu menjelaskan maksud sebenar ayat di atas.

Selepas tu,doktor ada bagi ubat nama Sangobion dan Dyna Ferros.Mula2 makan adalah berkurangan sikit,tapi lama2 ubat tu pun dah macam tak berapa berkesan.Ada juga cuba satu ,dua jenis ubat tradisional,pun kurang berkesan.Agaknya apa masaalah saya yang sebenarnya?Tolonglah saya!Masaalah ni benar2 menjejaskan kehidupan saya sekeluarga! Anak2(6 tahun,4tahun,1tahun) dan suami benar2 tertekan kerana banyak urusan rumahtangga yang tertangguh berbanding sebelum ini di mana saya mampu menyiapkan perkara2 asas dalam rumahtangga dengan mudah.

Harap siapa2 yang tahu doktor,klinik atau cara2 tradisional dan mungkin petua2 orang lama dalam mengatasi masaalah ini bolehlah memberi cadangan.Terima kasih bagi yang sudi membantu.

Kak Yah

Comment: 40