Bertangas!

IMG_8053

haaa, special kain sarung untuk bertangas. bukan kain aku, kain dari yang bertugas buat tangas aku ni lah.  Ini bukan package together with my confinement lady, ni aku amik extra dari my facial lady coz hers lagi cheaper and can be done skang nih. kalao ada orang tuh dia nak suh buat tangas after 30 hari ler. heh kuasa nak tunggu. aku kalo boleh nak buat nih hari2, tapi this lady tak boleh nak datang hehari gak, dia pun ada customers lain nak layan yang dah booked.

so anw, aku buat nih 30min jer, berkuap2 peluh giler la jugak badan masa nih, bukan takat aircond, kipas pun pasang gak sementara bertangas. Pastuh buat facial.

For 1 time facial and tangas, it costs me RM130. All together amik masa dalam 2jam lebih – 3 hours.

Apa tujuan bertangas tuh. Kalau untuk yang dah beranak ke or yang dah kahwin, untuk memantapkan lagi aliran ‘bawah’ kita tuh. specially yang dah beranak nih, tang kiri kanan lebam kelangkang kita boleh hilang jugak, kasi cerah coz hormon masa beranak kan memacam, pastu memcepatkan keringnya jahitan beranak di bawah tu gak. kalo ada penyakit putih untuk yang dah lama beranak pun boleh dipulihkan jugak. Macam2 ler…lom lagik aku dengo yang tak bestnya pasal bertangas nih, semuanya ok jer….

Memendekkan cerita, bertangas untuk hubungan kelamin kita lebih ‘ganteng’ gitu.

IMG_8051

Alatan  untuk bertangas yang digunakan, kerusi berlubang gini, and air akar kayu, manjakani and segala maknek herba yang disupply oleh si penjaga tangas ni ler. ada untuk steam, ada jugak untuk arang. aku amik yang steam, dia panaskan kat dapur rumah aku, kasi cepat and letak kat rice cooker and kita doklah kat kerusi tu ikut sukatik berapa lama, 15min paling sekejap up to an hour.

Last i buat tangas ni masa kat Indonesia, aku suka bila orang datang rumah buat nih, tak yah kita nak pergi mencari tempat orang. Privacy pun ye gak. Buat nih kena tutup kunci pintu bilik, kalo tidak kang anak2 ko terjah tengok ha banyak pulak tanya. Ada sekali tuh aku buat facial, abang dok sebelah aku tengok jer orang tu buat. hahahaha tensen btol aku ada anak bujang yang particular dok sibuk nak tau napa le maknya macam2 buat heh….

So this is a story bout bertangas.

Aku nak cerita pasal my full confinement story, but that s in the Tanamera Postnatal entry one day nanti yek.

Comment: 18