Demi senyuman anak anak – #DemiRMHC – I’m For The Kids”

🙂

This icon gives thousands of meanings to those who receive it.

 Kalau kita dalam keadaan susah or merundum, if one person gives you a smile, apa rasa kita? Mestilah kurang sikit gusar hati kita kan, instead of jumpa orang yang muka masam jer. I was once pernah ditegur by my colleague that I jarang sangat senyum, and always look fierce. Benda satu tu lah, yang kadang2 kita terlupa nak beri, though kita tahu, dalam agama Islam kita, senyuman itu adalah satu sedekah. Kedekutnya kita nak memberi sedekah yang senang ni kan?

Zeeshan 1

Hang rasa tengok Zeeshan senyum dalam gambar ni macam tak ikhlas je kan, eh ni dah habis senyum ikhlas tuh, he’s not even 4 years old yet, tak pandai lagi nak senyum sangat. Kadang2 kalau he rasa nak senyum meleret lagi, sampai senget2 mulutnya. Tapi apapun gaya senyuman Zeeshan, adalah sangat meaningful to me.

Alhamdulillah, Zeeshan dilahirkan sihat, tiada sebarang ketidaksempurnaan. Senyuman dan tangisnya is my penawar. Sayang sangat aku ngan budak ni, same goes to anak-anak aku yang lain, abang and kakak. Nama pun anakkan.

Bagaimana pula dengan anak-anak cleft lip? Mereka yang sejak dilahirkan sebagai seorang sumbing? They wanted to smile, but the smile tak sama dengan mereka yang dilahirkan normal without any cleft lip issues.

Tengok adik ni, he was once dulu ada cleft lip tapi dengan bantuan dari RMHC, menaja operation untuk pembentulan bibir sumbing adik ni, see, he gives thousands of smiles to us.

Zeeshan 2

Takde kanak2 pun yang tak terasa rendah diri apabila mereka menghadapi cleft lip, majority akan rasa down and malu sesangat, apatah lagi ada kekawan lain yang buat lawak pulak ngan depa punya kekurangan. Inilah sebab kenapa kanak-kanak cleft lip yang dikesan sejak dari dalam kandungan ibu mereka lagi menghadapi cleft lip, apabila telah lahir, dewasa sikit, dibantu untuk diubati kekurangan mereka itu.

 Akak pernah borak ngan sorang adik yang pernah ada bibir sumbing ni (now dah takde lah coz dah operate kan), dia cakap bila nak cakap pun kadang2 dia malu coz bila sumbing, adakalanya suara mereka pun sengau, sian sangat. But now, thanks to RMHC for their keprihatinan kepada adik-adik cleft lip or palate.

My point is under the Ronald McDonald House Charities Malaysia (RMHC), penajaan untuk memulihkan bibir sumbing ini adalah mampu dilakukan. Sejak tahun 2004, telah lebih RM2 juta dibelanjakan untuk membantu lebih 350 kanak-kanak yang dilahirkan sumbing to undergo corrective operations.

Semenjak RMHC dilancarkan,  project  “Gift of Smile”, telah membiayai pembedahan pembetulan lebih 350 orang kanak2 yang lahirnya with cleft lip and palate (sumbing bibir/lelangit) dan datang dari keluarga yang kurang berkemampuan,. At no charge! Thanks RMHC. Walaupun penyakit ini bukanlah life threatening tetapi sekiranya tidak diubati, kanak-kanak cleft lip akan merasa sangat lack of confidence, malu untuk bersama public, ditertawakan oleh rakan sebaya etc. To help the kids, untuk senyum kembali, ibubapa yang mempunyai anak2 cleft lip bolehlah sign up at the http://www.rmhc.org.my/ . At no cost, cleft lip anak-anak kalian dapat diubati. It’s all ditanggung by RMHC.

Tapi tak ramai orang tau, lepas buat operation tu, tidak berhenti di situ, itu hanyalah satu langkah pertama, selepas itu throughout their journey in their life, they need to do proper dental care, orthodontics services, alveolar bone graft or even speech therapy untuk manage or correct their conditions. Some of them adakalanya being supported till depa umur 18 tahun gak.

Free transportation is given to those outside KL, accommodation pulak boleh menetap di bungalow Ronald McDonald House (RMH) di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), at RM5 per nite, murah sangat tu. This program is made possible dengan kerjasama with Pantai Hospital KL serta PPUKM.  Tak mengapalah kalau Gift of Smile ni, mungkin perjalanannya panjang bagi anak-anak cleft lip ini tapi tapi hujung jalan itu nanti, ada the perfect smile from all of them.

Jadi, I nak galakkan sangat, viralkan cerita ini, bilang pada mereka yang mempunyai anak cleft lip / sumbing, yang tidak berkemampuan at all, untuk enroll dan register anak2 mereka di RMHC untuk melayakkan mereka mendapat treatment for cleft lip. Log on to http://www.rmhc.org.my/ .

  Zeeshan 3

RMHC was established pada tahun 1990, lama dah kan, a non-profit organization. Misi RMHC adalah untuk create, identify dan support programs yang akan memperbaiki lagi the well-being of children yang memerlukan bantuan dalam 3 main areas – Health, Education dan Welfare.

Di RMH objektif utamanya adalah untuk memberi penginapan sementara kepada families yang datang dari jauh, utk dapatkan rawatan perubatan  anak mereka di hospital PPUKM, especially yang terminally ill macam leukemia, kanser dan sebagainya. Ianya adalah untuk meringkankan beban families yang sedia ada ni. dah la medical treatment can be costly for some families kan.

Not just that, under RMHC, there is a Ronald McDonald Sensory Room. Ada sebanyak lebih 20 Sensory Rooms di serata Malaysia under RMHC. Ujudnya mereka ini untuk memberi bantuan pada kanak-kanak yang mempunyai delayed mental-development, yang mana special attention and equipment are needed to stimulate their 5 senses. Kanak-kanak malang ini, tidak dipinggirkan, under the Sensory Room of RMHC, ibubapa dan penjaga perlu mendaftar dan send the kids there.

The last one under RMHC is called – the Ronald McDonald Scholarship.  Untuk anak-anak dari sekolah menengah (secondary school) yang datang dari keluarga berpendapatan rendah, tetapi mempunyai kecermelangan akademik adalah digalakkan memohon. Bantuan dari RMHC sangat diperlukan, boleh jugak tampung their education kan. To date, sudah lebih 500 orang pelajar telah benefited from the program. Panjang-panjangkanlah cerita akak ni to those yang berkelayakkan.

 Zeeshan 4

 Anyway, bermula pada 7 November 2015 untuk seluruh McDonald’s restaurants akan bermulanya kempen Show Your Stripes yang bertemakan #DemiRMHC-I’m For the Kids! – penjualan red and white striped socks yang mana hasilnya akan didermakan ke RMHC, totally.

 Zeeshan 5

Korang kan bila beratur kat kaunter McDonald’s tu akan nampak satu tabung. Yes please do some donations there, hari tu punya banjir bah besar, they managed to collect close to half millions untuk didermakan kepada flood relief.  Selain daripada itu, derma2 kalian pun akan goes to the Ronald McDonald House Charities Malaysia (RMHC).  http://rmhc.org.my/donate/

Remember, the donation box does say – Seikhlas sumbangan pasti mengukir senyuman. Yes, yang memberi akan tak banyak sikit, meringankan beban yang susah, lantas depa mendapat sedikit sinar harapan, dan of cos create little bit of smile on their faces from your donations.

 

RMHC Campaign-kv-07-OL-01

 Mark your calendar korang, on Nov 7 akan bermulanya misi knock the socks off you! Stokin ini memang terhad, siapa cepat dia dapatlah! Rakyat Malaysia kita kan pemurah hati, harganya RM10 sepasang (termasuk GST).

IMG_7980

Kalau kita boleh beri mereka sedikit sokongan, sedikit ringgit dan tenaga yang kita salurkan via RMHC akan memberi lebih banyak senyuman buat mereka 🙂 .

Senyuman anak-anak adalah penawar segala-galanya to all parents. That is the beauty of Gift of Smile and let’s give them their smile back 🙂

Comment: 3