In your travel kit to Jakarta…

IMG_5407

di halaman rumah Pak Host, pagi Jumaat yang sejuk…

pagi tadi lam kol 2 pagi petir berdentum, korang dengo tak?

ha? ado ko? ntah, tidur mati la azuan, capek seiii!

Pagi jumaat kami bertolak ke Bandung, entry penuh bandung akan saya buka setelah semua Jakarta’s trip ni abih saya keluarkan.

IMG_5429

tips pertama yang perlu ada dalam travel kit kamu kalau hendak ke Jakarta. mula2 tukar duit Ringgit Malaysia to Rupiah. waktu saya pergi kali ni, duit rupiah mahal sket than january’s trip arituh. dulu saya buat currency converter tu separuh page jer, tp kali ni aku olah and rombak jadikan satu muka surat penuh. starting from 10 ribu rupiah hingga 5 juta rupiah.

why do we need that? supaya senang kita nak convertkan ke mata wang kita sekiranya kita ingin membuat perbandingan whether sesatu barang itu mahal atau murah.

ada barang yang wpun mahal di KL, tapi lebih murah di jakarta. ada jugak barang yang murah di KL tapi mahal kebana di jakarta. so harus agak2 jugak, kalau was2 jangan beli sudah. Wang rupiah hendaklah diasingkan, saya pegang sedikit sebagai back up, Sirman pegang sepenuhnya di dalam kantung bajunya, di sorok di dalam baju yer. Wallet lelaki keluarkan dan simpan di dalam bagpack yang dia carry sentiasa, wang lain tinggalkan sedikit di rumah Pak Host. kira ko sorok2kan duit tu kat so many places lah gak.

IMG_5431

keduanya katalah kamu membawa 8 ribu ringgit malaysia. kamu hendaklah buat budget yang betul2 kamu akan ikuti. setiap ringgit rupiah itu, kamu sudah tolak dan agihkan.

wpun kami diberi supir oleh Pak Host, tapi takkanlah saya nak suh Pak Host bayo duit minyak toll parking semua kan, semua tu dalam budget kami. airport tax jakarta sudah naik menjadi 150k per head. harus put aside ye.n even Pak Supir Memet diberi percuma pakai oleh Pak Host, harus juga kamu sediakan duit makan and duit tips duit kopi utk nya. all ni kami dah kira, in fact sewaktu dihantar ke airport ari ahad, segala penghabisan duit yang ada kami tambah utk Pak Memet.

Makan, shopping and souvenirs harus dibudget kali ni. hari tu saya ke jakarta belanja melampau2 utk souvenirs sahaja, sampai sirman naik hantu marah coz macam over sangat. so kali ni saya budget sikit sangat coz kami juga perlu hidup di jakarta ye bapak bapak dan ibu ibu sekalian.

Wang sebanyak RM1 ribu ringgit juga diberikan oleh pihak MAS untuk saya berbelanja, jadi saya add up in the budget as well. Follow the budget insyallah kamu akan seronok berbelanja, sama dengan tema saya I Shop Till I Drop.

IMG_5432

sediakan juga ETicket, bercopy2, pastikan kamu bawa sahaja ke mana wpun kamu ada passport. berada di negara oang menyebabkan kita tidak boleh jalan lenggang kangkung, everything has to be carried together with you. the best handbag for travel ialah sling bag atau backpack. kalau bawak yang satu bahu tu sakit bahu ko nanti. lagipun kita kena berhati2 and simpan barang kita molek2.

saya tidak pakai sling bag kali nih coz saya nak melaram ngan crumpler bag merah beso yang beli dari jakarta from my last trip arituh. tp saya kendong sekuatnya coz di khalayak ramai, takut gak kang ada yang robekkan bag aku ni.

IMG_5434

Prepare the receipients of souvenirs, use the priority first. kalau ada duit lebih baru kamu add up dari budget yang dah disediakan. Siapa yang wajib mendapat souveniors? Family comes first. Rakan2 taulan and readers yang layak sahaja. kalau nak lebih bagus, tak yah bagi utk sesapa pun coz kang kamu jugak yang tak dpt nak belanja utk diri sendiri.

RM’s case is different, saya berjalan ke mana pun, saya akan beli utk my frens and readers, family tu of cos lah kan. So wpun saya pergi senyap2, tapi saya menyediakan list for the frens as well. but dont expect me to give it to all of you, coz ai just have RM1k from MAS’s budget mar…kalau masuk duuit sendiri tu adalah jugak, tp tu pun ciput gak.

IMG_5435

Itinerary utk 4 hari di jakarta. kerana itulah apabila sampai je di jakarta saya terus menuju ke Block M Mall, coz ai have made my own plan and itinerary. anything yang penting and worth to go and buy juga disumbat dalam program itineary nih.

So far semua tempat yang saya rancang dari KL awal2 nak pergi, dapat pergi semuanya..kiranya proper plan membantu kamu. Since jakarta terkenal dengan macetnya, maka always give at least 1-2 hours if u travel during wkdays. dia nye jem wuiiii, leh tidur bangun tidur je aku lam kijang.

IMG_5438

kalau kamu mahu membeli sesatu barang, sediakan jugak the alamat and contact details utk tempat2 yang kamu hendak tuju. Macam PAC tu sangat siksa nak dpt kat jakarta, asik ulang alik kena taji jer, so saya sediakan supaya memudahkan perjalanan. Jakarta tu besar oi, x macam kl, lom sampai klcc ko dah nampak tower tingginya kan…

IMG_5436

Contact details untuk orang2 penting di Jakarta jugak harus ada ye. coz nama2 dan alamat itu lah yang kamu akan tepek dan letak di dalam borang imigrasi. Back up untuk few other contact details kalau kamu ada teman2 lain di jakarta. Masukkan sekali details kedutaan Malaysia di Indonesia, ingat ye, kita bersedia untuk segalanya, kalau jadi apa2 kita tidak panic.

Tell your family members that you ll be away to jakarta, jangan pergi senyap2. coz they are the one yang akan kamu carik, atau mereka juga akan cari kamu sekiranya apa2 berlaku. Tak bagitau lam blog takper, coz kang ada yang pi mereport plak. So, kalau kamu seperti RM, jangan announce ke mana hala dan bila perjalanan cuti kamu.

berjaya gak aku mengdistract kamu semua hihihiiiiiii. tell u the truth, memang majority tidak tahu saya ke Jakarta kecuali my family and less than 10 frens saya. those yang membaca blog saya, yang tahu saya akan ke jakarta, saya suh seal mulut diam2 jangan bagi komen yang saya ada di jakarta. otherwise i will hold your comment hingga saya landing.

Kamu tidak tahu betapa kecewanya saya bila saya pulang dari jakarta dulu, ‘disambut’ meriah.

Semuanya kerana saya mahu terbang dengan aman, dan pulang dibawa MAS tanpa gangguan.

Comment: 11