From KL to Brisbane!

Line internet kat Australia sangatlah hamlau.

Ni pendek2 citer je boleh coz teruk betul line. Satu entry nak upload pun ke main 2-3 jam lebih dia punya slow line in Aussie nih. Membaran je aku dibuatnya.

Anw, for our Australia trip we went to Gold Coast first then singgah Sydney, school holidays.

Again, bukan hari ni nak pergi, baru semalam book tickets. Memanglah aku ada tanya dalam twitter arituh, tapi i kept on asking, holiday selain dari AUSTRALIA. sebabnya i dah buat planning for our Australia trip nih, bukan sebulan dua, but adalah makan 5, 6 bulan jugak.

Tahun lepas kita pi berjalan berdua for Europe and Thailand, but kita bawak kids and my big family for Medan and Bali. Pastuh ke Langkawi wt kids jugak. Now is to Australia, mestilah bawak kids. Diorg pun tau depa nak pi Aussie a few days jer b4 kita pergi coz depa ingat makpak tak nak bawak depa, tengok maknya asik ler mempacking barang dalam luggage kan… 🙂

So anw, our tickets yang Sirman menang ke Beirut tuh, patutnya kita utilised last Jan, but he s damn bz. tak leh amik cuti. So we tukar route ke Australia bila Beirut, Jordan and few places yang kita nak pergi dulu tuh ada riots. MAS pun tak galakkan, depa suh tukar route and bagi options so we chose Australia.

Thing is our tix tak masuk tax, so we had to pay for both of us nya tax charges, then anak2 punya tix pun kena bayau sendiri ler. Itu memang MAS x cover. MAS hanya cover RD and RM punya tix, itupun tax yang over RM2k pun we had to pay yek.

Pendek citer yek, trip nih tak de sapa sponsor jugak, apatah lagi jual air gamat mahupun seluar sendat untuk mendapatkan seats penerbangan ke merata dunia 🙂

As usual, dah planned for over 5,6 months, tapi taklah sesusah masa buat Europe trip dulu. coz kali ni kita hanya amik 1 internal flight via Jetstar from Gold Coast to Sydney. Pendek kata sumer trip aku all prepared. Kita dah ada day 1 ke mana, day 3 buat apa, day 5 di mana, day 9 kat mana etcs… sampailah ke end trip.

Namanya pun Redmummy, sah-sah ler aku sangat organize ngan trip2 macam nih.

Lega dapat duduk depan sekali, flight via MH, cuma boring ler ngan makanan hari tuh. Nasi lemak nya kering macam takde perasa langsung sambal tuh. I noticed only one steward yang baikkkkkkkkkkkkkkk sangat PR nya. Yusuf kot namanya. to Yusof yang serving the Red Family from Kul to Brisbane. Thanks bebanyak yek. u are the best!!

Cuma tang makanan, MAS kena upgradekan lagi lah, makin lama makanan makin sendu je aku tengok. Oh sedih.

Flight took off lambat, adalah kat sejam. and omputih2 yang duduk kat tingkap nih bukan geti nak tutup tingkap. Silau ya hamat. Penyudahnya aku tidur dengan blanket berbungkus, semua bantai tidurlah. Dengan aircondnya kuat, udahlah Aussie tu ngah winter, dibantai pulak dek depa pasang aircond kuat. tak tahan betul aku.

Makan 2 kali jer. yang 2nd time tuh lagi sedih. Dapat sandwich kejang kau! huk hai…anak2 aku langsung tak nak makan sandwich tuh…tidur tengok movie, tidur tengok movie! From KL to Brisbane was about 7 hours kot dah campur ngan delayed nya lagik.

MAS tak fly terus ke Gold Coast, so kena amik ke Brisbane. no hal one gak, sewa kereta and drive ke Gold Coast, bukan 2 jam yek dari Brisbane to Gold Coast, only 45 minutes jer.

The Red Kids yang excited…

kami pergi berlima

together ngan Red Baby lam perut 🙂

Asal nampak kerusi, aku duduk. depa je yang settlekan apa2, angkat luggage ke hapa pun diorg. So kita sampai Brisbane airport, hahahahaha kat kastam diorang hampir2 kacang ngan yin aku kena rampas. aku tak bawak makanan mentah pun, tau memang malas nak bergaduh ngan kastam kalau kena fine lagi satu hal.

so stok makanan yg aku bawak, maggi of coslah wajib ada, and cookies. 4 packets kacang Ngan Yin yang kastam tu tak bagi lepas tapi my alasan ngan muka kesian pegang perut  sorry, im craving 🙁 alhamdulillah lepas.

craving tak craving belakang kira, kalau dia rampas takpelah but takut kena denda.

i tell u, strict gilaaaaaaaaaaa depa punya kastam yek. tu pasal aku mmg tak bawak bahan mentah untuk masak coz as i said, aku dah studied on their kastam nih. Member aku bawak epal sebijik pun kena rampas, tang tu nasiblah. ada orang pun bawak lepas, asalkan declare tapi tengok budi bicara gak lah yek. Dapat officer kastam depa yang takde hati budi, mmg merasalah ko.

Pas kuor arrival area, turn right untuk pergi amik kereta sewa di Avis.  korang boleh je study whether nak amik Avis or Hertz, kita amik Avis coz lagi murah ler kot aku pun dah lupa. booking dah made like 2 months earlier. Pilih kereta apa yang ko nak bawak, tapi aku amik sedan car, ala2 Nissan Sentra tu kan, 2 luggages je muat masuk bonet. lagi sebijik masuk passengers seat.

Siap2 bawak driving license, if takde international license, Malaysian driving license pun boleh pakai jugak. Next trip kalau holiday lagi tak leh dah amik sedan car, kena amik kereta ala2 Exora lah, luggage memang banyak makan space.

Terus amik kereta di bawah and callo to Gold Coast.

There 3 luggages yang ko nampak tapi dalam yang biru tu ada satu lagi luggage hitam. Hand carry memang 4 bijik, to utilize kami 4 beranak.

Masa ni budak2 dah menggigil kelaparan yek…. nak mencarik makanan halal satu lagi hal coz kita baru je sampai malam tu kat Gold Coast. Kiri kanan kedai dah tutup. Hah satu lagi bila booking kereta tu bolehlah pilih nak ada garmin ke idak, we chose for it. kalau korang ada baby, car seat pun boleh mintak sekali. kat negara omputih ni car seat wajib je pakai yek. tak cam kita kat kl, ramai yang jenis mendukung kendong baby lam kereta. For the car rental by Avis + garmin for 5 days, pick up kereta dari Brisbane Airport and return kt Gold Coast domestic terminal dalam RM905.

Terus carik Mantra Wings, hotel apartments 2 bilik yang dah kutempah awal2.

See you from Mantra Wings, Gold Coast 🙂 .

Apapun, thanks to MAS for the tickets to Australia for RM and RD (wpun without the tax, kena cover sendiri). I ll support MAS, apa saja airlines dont worry 🙂 .