Misi terakhir di Kampong Cham dan Asia Hotel, Cambodia

IMG_7915

menung seorang isteri/ibu.

IMG_7926

Pagi ketiga, kami nak kena balik dah ke Phnom Penh semula tapi nak kena jugak singgah kat satu lagi kampung terpencil untuk misi derma.

Puan Merah bersama anak bongsu dan ibunya, puan rumah ni.

Khalifah the young lady adalah antara rakyat Cambodia yang ditaja oleh Syed Bukhary, hartawan Malaysia. Ramai rakyat Cambodia yang ditaja oleh Syed Bukhary, one of them pun Ustaz Hafis sendiri. Khalifah ni sedang belajar kat KL jugak, dia balik Cambodia sebulan for cuti kejap. She can speak Malay.

IMG_7919

Marina our tourist guide, anak tuan rumah. Juga kakak pada Khalifah. suaminya pun tourist guide, bawak orang pi Haji, Mekah.

IMG_7933

rumah yang kami duduki, macam aku cakap bentuk 2 tingkat tapi bawahnya tu memang kosong, coz untuk kes2 banjir.

IMG_7943

terima kasih keluarga mertua Ustaz Hafis, pakcik makcik dan semua orang kampung. Kat sini lupa nak cakap walaupun depa yang datang tolong2 sembelih melapah semua tu, kita kena jadi pemurah, bagilah depa duit jugak. Tak kira siapapun, coz mereka buat demi Allah but apalah salahnya duit tu kita bagi jugak kat depa coz as i mentioned, depa bukan orang senang. tak dapat bagi duit, bagi barang.

Tak sampai sejam kami tinggalkan Kampong Cham, kami sampai di satu kampung muslim lain.

IMG_7959

aku rasa aku baru sampai tak sampai 2,3 minit tapi kemudian telapak surau dah penuh dengan orang2 kampung yang datang

IMG_7964

sini ada surau and jugak ada sekolah islam, 2 tingkat tapi yang dipakai satu kelas sahaja, masalah utamanya, guru yang tidak ada sangat juga keperluan asas pun takde. Kesian sangat.

IMG_7971

Macam kelas nih, penuh anak2 orang kampung belajar tapi panas berkuap, satu kipas pun takde, sian lahai.

IMG_7983 (2)

Kita habiskan duit derma kat sini, not just to the kids, but also to the orang kampung yang datang waktu kami sampai ni, tak kira umur dan gender.

IMG_7998

Sambil tu dengar Ustaz Hafis explain on the situation of the class/students

IMG_8009

IMG_8010

IMG_8012

IMG_8054

Tak lama kami di sini, mungkin tak sampai 20min atau setengah jam. Habis misi, duit derma untuk depa semua dan jugak untuk surau yang perlukan lagi baik pulih.

IMG_8065

keadaan usang sekolah muslim, atas tu dah takde kelas pun, bawahnya je pakai satu

IMG_8070

nanti insyallah tahun depan kita datang lagi, hopefully derma ni tak putus untuk hari ini sahaja. Hari2 nak hantar duit untuk derma kat depa pun, digalakkan.

Kemudian kita teruskan perjalanan, 4 hours journey back to Phnom Penh. Memang tidur tidur and borak jer lah dalam van

IMG_8090

Terus ke Ariffin restaurant, yang hari pertama kita makan tuh. Lunch besau.

IMG_8094

Alhamdulillah kenyang, rasanya untuk Cambodia trip jer aku naik 4kg!

 

IMG_8122

Habis aje lunch, kita terus check in hotel, kali ni kita duduk kat Asia Hotel. wallah weii best betol hotel ni, punyalah besarrrrrrrrrrrr!!!

Abah and Kedek dapat 1 king size bed sorang satu. Pastu bila aku tengok brochures ada lagi satu katil dalam bilik ni, for 3 bijik katil besar. Hah tu kalau anak 5 ke anak 6 memang boleh sumbat sebilik. Cuma ko kena berebut bilik air le kan hahaaaaaa

IMG_8118

Ini bilik aku sendiri, pun king size bed, just sebelah je ngan bilik Abah and Kedek

IMG_8123

Puas hati bilik ni, sapa mai Phnom Penh, meh dok sini, pun sekangkang je ngan Central Market

IMG_8125

mai amik gambar sendiri hahahaaaa

IMG_8129

kita duduk kat hotel ni 2 malam. so total kami di Cambodia ialah 4 malam. 1 malam di Hotel Pacific, 1 malam di Kampong Cham dan 2 malam di Asia Hotel. Aku memang recommend gilas la hotel nih for your visit.

Rasanya selama 2 malam dok sini, aku dok jumpa Malaysians kat hotel ni beratus orang kot. Mana yang datang in group buat the same mission qurban dan derma, ada jugak Singaporeans pun buat misi yang sama, smaller group like kami yang 3 orang ni jer.

IMG_8106

if you nak contact Ustaz Hafiz, ini yer…..ada number KL and jugak no Cambodia nya. He pun duduk hotel yang sama ngan kami coz dia yang guided us kulu kilir kat Phnom Penh, dia tak bagi adik2 or ipar birasnya jaga kami bertiga. Thanks Ustaz for your hospitality too.

So habislah cerita misi qurban dan derma di Cambodia. Pasnih adalah cerita kami sight seeing dan jugak sedikit shopping buat kenkawan dan family di KL.

Shopping mestilah ada, dah kalau ada tempat nak beli belah, takkan tak singgah, lagipun kita pun dah selesaikan kerja amal kita kan, so bolehlah jenjalan a bit.

Comment: 13