ITC Kuningan, Jakarta

IMG_6303

ITC Kuningan!

inilah mall yang paling kucinta. wah dan dan cinta….dibandingkan ngan shopping di Bandung (entry bandung lom kuor yet) aku lebih selesa dan tenang beriadah di Jakarta. apatah lagi di ITC Kuningan. tempat ni adalah pilihan Pak Host, orangnya tau gimana selera ku dulu. so untuk kali kedua ini pun, ITC kuningan menjadi pilihan saya kembali.

IMG_6352

memandangkan saya selesa dgn ITC Kuningan, saya juga masuk kedai kanak2 yang sama spt dulu jugak. the same mall the same shop the same promoter yang membantu saya. si gadis ni masih ingati saya…selonjak suaranya bila melihatku..

waduh ibu, kembalik lagi dari malaysia!! apa khabar anak-anak kecilnya ibu?

kamu masih ingat saya?

mesti ibu! kamu yang kira manual pakai calculator kerna ibu takut budget lari.

hehehehehe, yes frens, another tip. kalo dah ko amik baju selonggok, ribu2 rupiah, haruslah ko mengira manual mintak calculator besarnya and buat calculation. ado gak yang silap budget kang…ha naya.

IMG_6361

sampai satu peringkat saya sudah tidak larat untuk berdiri. ini bukan kedai pertama yang kami masuk bila sampai di ITC kuningan actually, udah few shops. makanya aku sangatlah capek. apatah lagi sirman pulak 2,3 kali ilang pi kedai luor mencarik barang lain.

ibu duduk sahaja, ibu tunjuk yang mana baju2nya saya ambirin utk ibu yah

ha yang tu, yang nih yang merah tuh yang ujung tuh

abih dia selongkar bawak ke riba ku…

satu lg sebab aku tak boleh nak bangun, ada few bags yang aku pegang termasuk bag tanganku and backpack sirman. pakcik tu kuor pi kedai sblh melenggang kangkung. kenalah aku jaga segala barang.

IMG_6373

IMG_6366

kerna saya tidak tahu bila lagi akan kembali ke jakarta, saya bergambar sama si gadis yang membantu ku. orangnya sangat seikhlas hati menolong saya, betul2 dijadikan aku ibu besar di kedainya. aku hanya perlu duduk dan dibawanya kain baju ke tanganku…baju2 di sini qualitynya sangat tiptop, harganya reasonable price.

MAS – your 1k to me finished oledi 🙁

sedih jugak nak berpisah dengan dia coz dia sangat baik hati. aku n sirman boleh nampak keikhlasannya melayani kami berdua. untuk itu, kami berpisah dan kutitipkan tips buatnya.

wpun di malaysia, kita tidak menggunakan budaya tips tapi di jakarta saya menggunakannya. tp hanya utk promoters atau penjual yang spt kukatakan tadi, mereka berkerja sungguh ikhlas hati.

tau apa katanya bila kutitipkan tips..

ya ampun ibu, makasihhhhhhhhhh ibu. ya ampunnnnn!

adoi, satu kedai dengo dik!

IMG_6390IMG_6397

kerna ini kali kedua aku datang ke kedai kanak2 ini, atasnya pun ada jual kain baju adults, tp aku tak naik kali nih. capek bangat. sirman je yang naik. itupun naik sebab nak carik baju kakak aku yang dikirim utk familynya. so ai m promoting this shop for you to shop, bila sampai sahaja di ITC Kuningan, jemput ye ke kedai ini. aku lupa apa namanya si gadis manis ini, tp kamu bilang sahaja description diriku yang mengira kain baju menggunakan manual calculator sebelum kain baju ku diletak di cashier.

oh saya masih lagi buat manual calculator tu di mana2 wpun di Malaysia yer…

apa mau malu? saya sudah ada budget disediakan, jadi saya perlu berlandaskan budget yang ada.

IMG_6312

kemudian berjalan kembali, di dalam ITC kuningan ini seperti kubilang, suasananya lebih tenang dan aman. kali ni aku tukar bag ngan sirman, ai brought his b/pack and dia terpaksa bawak hbag merah ku. itu gunanya tips asal yang aku bagi smlm, should use either sling bag or b/pack. kalo bawak hbag yang satu bahu ni tak sesuailah for shopping lelama. bahu leh sakit woo

kalo bawak 2 bahu nya b/pack nih balance sket badan ko.

IMG_6309IMG_6307

shop ni best! waktu ni sirman sedang di kedai kamera, so saya menyelinap sebentar lam kedai nih and tiba2 kain baju kerjanya sangat menepati standard selera saya. jam2 tu gak lah aku nerai, sauk lam badan jer, tak yah bukak baju and tak yah tak kuasa nak masuk fitting room. siap ada satu baju tuh, dedua warna aku amik…

wuiii!

ai tell u if ai put the price lam blog nih, ada yang jeles melopong. ha x leh tunjuk skang ye, dah pakai baru bisa papar2 di sini….

IMG_6320

aku suka sama kedai ini

tp kedatanganku seperti tidak disukai atau tidak bersambut bangat. dia sedang sibuk mengira stock ke hapa, buat account. sepatah aku tanya sepatah dia jwb.

kalo biasa kita dengar ‘belanja ibu, belanja bapak’

means maksudnya, marilah berbelanja bershopping di kedai mereka. tp yang kedai nih ala2 segan je nak meniaga.

so aku callo…

kuor masuk kuor masuk kedai kau!

IMG_6340

kedai ni best..pada awalnya. tapi tahukah kamu setelah aku pilih2 amik sauk amik sauk.dia bley tak nak kurangkan langsung.

turun pun 5 ribu jer. isk. 5 ribu rupiah tu 2 hinggit pun tak sampai

so aku merajuk

lari kuor

drama kan?

heheheheeh….ai majuk tol2 kay

sib baik sirman bayo gak ngamik.

belanja di kedainya tak sampai pun harga 200 inggit duit msia, tp dapat berelai-lai lai laiiiiiiiiiiii!

saje je buat propah merajuk, bengang sebab dia tak nak turunkan 50 ribu. sib baik sirman amik gak kain baju aku tuh. kalo idak, gua lagi merajuk sama sirman!

IMG_6318

ITC Kuningan sudah capek kami susuri…

dan aku mahu berjalan lagi

to the next mall, yang juga menjadi pujaan hatiku. mall yang satu waktu dulu, aku n gegirl kehilangan sirman, abang and Pak Host. depa dah sampai masuk kijang Pak Sulis, kami masih lagi dok stranded lam red shop. wuiii…

aku mahu ke red shop itu semula.

ai m not MAS duta, but ai m so red’s duta….any red item is mine!

Comment: 14