Leaving Jakarta back to KL

IMG_6860b

jam 330 petang waktu indonesia, kami sudah bersedia untuk dibawa hantar ke airport. bergambar untuk kali penghabisan di rumah besar Pak Host. Pak Host @ Pak Azuan yang sejarahnya menerima kami sebagai tetamu untuk kami berempat pada january lalu apabila mendapat tahu yang kami akan ke sana.

Kemudian bila mendapat tahu sekali lagi saya harus ‘bekerja’ di Jakarta, diberinya saya dan sirman bilik dan rumah supir serta hospitality yang tidak bisa berbalas budi. Diulang sekali lagi, kami adalah guests terakhirnya, penutup segala guests, pasnih family members dia ajer yang dibenarkan menginap di rumahnya.

Pak Host ni kalau kerja as crew Malaysia Airlines, cepat naik pangkat nih….

budi bahasa tinggi benor.IMG_6902

sebelum ke airport, rumah kedua Pak Host ialah di gym, so Pak Memet dropped off kan dulu Pak Host di situ. keje dia gym gym gym..ko tengok lah muscle nya tuh. kemain makin mengembang je aku rasa. and he s getting kurus and slimmer. sok ko balik kl kang pak, kompem mak ko masak memacam, kompem gak ko nya badan naik balik.

Mekasih Pak Host atas bantuan yang diberikan sepanjang sebelum selepas and during kami di sana. bape puluh kali aku email sms dia tanya tu tanya nih. wuii, lotih dia melayan.

yang sodihnya, siap dia usul lagi nak carik internet access enggak, tau sangat hatiku nak mentenet gitu kan…

Ramailah pulak nak kenalan ngan Pak Host kan, siap ada yang dah termangu2 jatuh cinta ngan dia. pengeras utk dptkan number tepon or contact details Pak Host:

1. 11 hantaran serba berdiri for Redmummy

2. then aku bagi contact details Pak Host

3. Pak Host – ko diam! wahhahahahahahahaha! makcik kayoooooooo jual kawan!

IMG_6880

my dress is from Rumah Mode Bandung, wahahhaha bila masanya baju jakarta nak kuor kan. by the time entry ni kuor, dah berelai2 baju keje jakarta aku sarung da…

mukaku macam fresh jer, tp sebab aku bangun kol 6 pagi awal sangat, aku dah mula mengantuk. kami mahu menuju ke airport…mahu pulang yuk.

Pak Memet, jauh dekat enggak airportnya?

Lumayan ibu

dengo je lumayan, sirman bak lah peha awak, ai nak tidur…

IMG_6924

kami tidak mengambil gambar waktu check in, atau pun waktu melepasi imegrisen. demi utk menjaga kesealamatan dan tidak mahu menimbulkan ketidaksenangan pekerja beruniform di sana.so usai check in ada hampir satu setengah jam lagik sebelum sampai waktu utk masuk aircraft.

ai didnt even stop at any of these shops, ai was busy with ‘something’ else.

Oh lupa, kami titipkan pesanan terima kasih dan tips utk Pak Memet jugak, serta salam pulang untuk Pak Sulis. Pagi sebelum tuh dia ada datang rumah Pak Host hantarin kiriman keropok emping malinjo kakakku.

IMG_6946

saya menemani sirman yang mahu kopi pekatnya di coffee house ini. coffee house yang sama kami lepaking, kalo pasni datang lagik pun, aku rasa cafe ni jugak lah yang aku jenguk. kompem gak lah…

so gang ada sapa2 mahu bawak dan sponsor saya ke Jakarta? saya boleh jadi tourist guide kamu. Melalui MAS Stimulus Package nih, kamu untung banyak, bolehlah sauk saya sekali. ai can buat another round of jakarta’s entry lagik huhuuuuuu!

IMG_6926

btw, berat luggage kami ngam2 menepati number of kilogs yang MAS tetapkan. 20kgs for economy class. tapi kadangkala kalaupun ko lelebih kgs pun, kalao airbus beso, dia takkan caj ko. MAS ni takde lah nak mencekik darah cam satu2 airline tu. asal terlebih sekilog mulalah buat duit.

sebab tu lah memilih utk terbang dengan MAS adalah pilihan utama saya. sebelum saya mendapat tajaan dengan MAS pun saya terbang dengan Malaysia Airlines jugak. coz waktu tu saya memang pilih airfares yang ngah murah. kalau memahal tak laratlah teman nak bayo.

Macam my trip to Langkawi arituh kan, kalau pi bulan December, sangat mahal, kalau pi on November lagi murah. kalau pi masa musim ngah sekolah, lagi murahhhhhhhhhhh!

2 hand carries for each one of us. actually backpack sirman tuh berisi laptop and camera, my small red luggage pulak benda remeh temeh, the paperbag yang aku isi tu toys anak2 yang dah tak muat nak campak lam luggage.

IMG_6932

kami tinggalkan jakarta dengan wang rupiah sebanyak 500 ribu yang masih di tangan.lebih kurang 170 ringgit duit msia. duit tu sapa2 pi jakarta, nak kirim barang boleh? hehehehehe

aku tak suka orang kirim barang kat aku, ni aku pulak nak mengirim barang kat orang.

alah, sapa yang rasa dia nak pi beli PAC Martha Tilaar tuh, bolehlah yer, aku nak kirim. barang make up mar…aku nak suh Pak Host belikan, dia sendiri sewa satu kontena nak bawak balik isi barang rumah dia.

IMG_6954

sunyinya terowong nak masuk ke aircraft ni seii….

dan perjalanan saya ke jakarta sudah complete, tugasan saya hampir selesai, saya perlu menutup buku sejurus flight saya landing dari jakarta ke kuala lumpur.

untuk perjalanan seterusnya, kita tunggu apa rezeki yang diberikan. next is my review and my inflight experience from cgk to kl. for the inflight exp waktu kul jkt saya blom kuorkan lagik kan. kemudian entry bandung yang berdepa2 pun tak kuor jugak yet. ha itu semua bisa dipaparkan hari ini dan esok. saya mengejar masa kamu yang tiada internet connection for weekend. ai will try to complete everything by this week jugak.

Terima kasih MAS kerana membawa saya ke alam biru terus ke bumi Indonesia…

Comment: 12