Help Us Find Orange!

48hours sponsored post

IMG_6026

Abang and Kakak dapat duit raya banyak-banyak ni nak buat apa ek?

Apa lagi panjang lebar la list to buy diorang berdua ni. Sama macam mak dia hiks 😛 Nak beli stationaries dan macam-macam lagi termasuklah toys, games etc. Tapi yang bagusnya salah satu dari list tu ada portion for saving. Walaupun small portion for saving tapi at least depa ada kesedaran untuk menyimpan.

Lagipun aku dah siap-siap open bank accounts untuk diorang bertiga dan dah selamat pun duit raya diorang masuk ke dalam account tu. Siap aku bawak diorang sekali pergi bank depositkan duit raya depa tu. So they can see for themselves yang duit depa selamat masuk bank.

Actually bukannya kerja yang senang nak mendidik anak-anak kita tu menabung. Mula-mula dulu memang depa berdua tu pantang dapat duit, laju jer pergi ke kedai beli macam-macam. But sekarang ni so far diorang pun dah pandai nak meyimpan sikit. Kalau duit belanja sekolah tu mesti ada sikit masuk tabung.

Tapi baru-baru ni aku terjumpa satu educational/contest site kat ING Insurance’s facebook yang bercerita tentang kepentingan menabung yang aku rasa sangat beneficial untuk parent macam aku ni dalam memupukkan lagi semangat menyimpan anak-anak aku tu since depa pun sekarang dah sedikit sebanyak menunjuk minat untuk menabung.

“Help us find Orange! ialah satu contest ala-ala travel hunt di mana Orange iaitu singa Afrika telah dapat melarikan diri dari zoo. Oleh kerana sudah bebas, Orange telah pun menjelajahi beberapa tempat. Tetapi untuk terus hidup, Orange terpaksa melakukan pelbagai kerja untuk mendapatkan wang untuk makanan, minuman dan pengangkutan sehinggalah dia selamat pulang semula ke zoo.

Selama 3 minggu kempen ini, sebanyak 14 video clips akan diupload ke ING Insurance’s Facebook fan page. Anak-anak korang kena tengok semua video clips ni untuk mendapatkan clues kepada soalan-soalan contest ini nanti. Dan di penghujung contest tu nanti, jawapan berserta berapa jumlah saving yang Orange dapat simpan tu kena submit ke INGFacebook@ing.com.my.

Banyak tempat-tempat menarik kat Malaysia ni yang ditunjukkan dalam video ni, sampaikan Abang dan Kakak pun boleh cakap “Mummy, macam dah pernah pergi la tempat ni, apa ya nama bangunan dan bridge ni?”

Secara tak langsung video ni juga dapat menambah pengetahuan am diorang jugak!

🙂 Plus Kakak said Orange the lion is so cute 🙂

Terus my kids siap-siap write down all the answers untuk participate contest tu nanti dan sampaikan tak sabar nak tengok the next video. So far dah video ke 6 dah diupload rupanya and my kids dah tertunggu-tunggu bila la video #7 nak keluar ni…

Ada pulak tu video parody depa memang kelakar plus tunes dia pun catchy. Dengan adanya pulak adegan singa buat gangnam syle lagi seronok Abang dan Kakak layan video tu. Aku pun naik excited layan sama-sama dengan diorang. Yang bagusnya video-video ni bukan sahaja entertaining tapi diselitkan unsur-unsur pendidikan yang memang sesuai sangat especially untuk budak-budak baya diorang ni.

Banyak hadiah menarik rupanya menanti para pemenang contest ini 🙂 Antaranya 3D 2N stay di Pangkor Laut Resort bernilai RM2500, The new iPad, Nikon Coolpix dan Financial Literacy Camp for kids yang aku rasa memang bagus untuk mendidik budak-budak tentang nilai wang dan juga kepentingan menabung sedari kecil lagi.

Ibubapa yang mempunyai anak berumur antara 6 hingga 12 tahun adalah digalakkan untuk turut serta dalam pertandingan ini. Btw contest ni terbuka untuk kanak-kanak dan kita sebagai ibubapa sebaiknya menolong diorang along the way. Macam aku cakap tadi, di setiap video ada clues yang tersendiri, so korang together dengan anak korang kena sama-sama menonton video tu untuk dapatkan clues serta untuk menjawap soalan-soalan dalam video tu nanti.

Bukan sahaja dapat mengeratkan lagi perhubungan antara kita anak beranak, tetapi pertandingan ini secara tidak langsung dapat mendidik mereka kepentingan dalam menyimpan dan juga value of money. Plus this activity will be fun and educational, I tell you 🙂

So jangan lupa layari ING Insurance’s Facebook fan page untuk maklumat lanjut mengenai peraduan dan hadiah-hadiahnya tapi yang paling utama ialah untuk mendapatkan clues dia!

Jom kita tolong cari Orange!

Khidmat pesanan masyarakat ING is brought by Redmummy.com

Comment: 7