Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom!

 48hours sponsored post

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_5df8903a

Aku memang dah lama teringin nak pergi print some of the photos yang kitorang dok snap-snap selama ni. Tak kira la photos dari DSLR ke, our compact camera ke even photos from our phone camera. Banyak memori manis kitorang sekeluarga, rugi kalau tak print out kan all those photos. Dari sehari ke sehari dok bertangguh-tangguh. Malas pun ade jugak nak pergi ke kedai gambar  tu!

Tapi baru-baru ni aku discover one great software yang memudahkan kerja printing ni, plus siap ada photobook sekali. Kira macam ada story line la gambar-gambar tu nanti 🙂 Sebab aku cakap mudah kerana aku tak payah pergi pun mana-mana kedai gambar, just duduk depan laptop, pilih gambar yang nak diprint, drag and drop, click click here and there, tak sampai sejam siap aku punya photobook! The best part pulak dalam masa 3-5 hari, the physical photobook yang aku buat tadi akan sampai ke rumah. Tanpa perlu bersusah-payah pergi ke mana-mana kedai gambar. Memang senang dan mudah sungguh. Yang susahnya aku rasa cuma nak memilih gambar yang nak diprintkan tu, maklumlah beribu-ribu gambar ada dalam laptop ni, naik buntang mata memilihnya!

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_3f1090d1

Lagi satu the best part ialah software ni FREE! It’s called Photobook dan boleh didownload dari Foto-ZZoom website. Once dah download, just ikut instruction dia untuk install. Ala aku bukan minah IT pun boleh install, takkan korang tak lepas kot 🙂

Ada a few categories, seperti Family, Baby, Holiday, Wedding dan macam-macam lagi, so boleh pilih la mana yang sesuai untuk gambar-gambar yang kita nak print tu. Macam aku, aku pilih kategori Family, ye la gambar kitorang satu family 🙂

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_66dd8924

Kemudian pilih pulak Product Type dia, macam atas tu.

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_m367d217

Lepas tu, baru pilih Product yang mana kita nak print. Ada Standard Horizontal size 8” x 11”, Mini Horizontal size 8” x 6” dan juga Micro Square 5” x 5”.

Starting price dari serendah RM68 sahaja. Of cos la ade caj, printing kena la bayar dok 🙂

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_m2e235204

Kemudian barulah kita add all those memorable photos using the + sign up there dan save accordingly, kot-kot nak sambung esok lusa senang la sket.

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_61a03bc7

Ade 2 cara nak put those photos ke dalam frames tu. Buat secara manual iaitu mix and match satu-satu photos with the frames, ataupun nak lagi senang buat Autofill, automatik dia matchkan kesemua  photos ke dalam frames tu. Senang citer 🙂 Tapi kalau tak puas hati, still boleh edit mana-mana yang patut. You can even tambah frames lagi kalau tak cukup.

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_3bbd3f5d

Ni contoh yang aku buat

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_m54dff26f

This part yang aku paling suka sekali. Once semua dah puas hati and ready to print, just click kat Cart tu and the above screen shot popup. So boleh pilih nak Order Online ke atau Offline. Kalau Offline maknanya kena save kan Photobook ke dalam thumbdrive dan pergi ke mana-mana Foto-ZZoom outlets untuk di proses, manakala Online, boleh terus order, bayar dan upload terus ke Foto-ZZoom server. Tak payah susah-susah ke hulu ke hilir 🙂 Bayar pulak boleh pakai online banking ataupun kad kredit. It’s really convenience!

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_m52071aaf

My Photobook is being upload to Foto-ZZoom server.

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy_Photobook

And tadaaaaa, lepas 3-5 hari, sampai sudah the Photobook ke rumah aku 🙂

Sebelum dapat tu worry gak la about the look and the quality but surprisingly it turned out very nice, good in quality even sharp in color! Walaupun ada a few photos tu aku snap pakai camera phone jer, tapi still the printouts are marvelous 🙂 Sungguh aku puashati dengan hasil printout dia. The kids so happy tengok the printout. Selama ni dok tengok dari laptop jer, macam tak puas gitu hiks.

Awesome DIY Photobook_Layflat technology

Layflat technology awesome features!

Foto-ZZoom uses Patented LAYFLAT paper to make sure that gambar-gambar tak akan hilang between the pages dan yang paling pentingnya ialah ianya water resistance! On top of that kalau kita compare dengan magazine punya printing, layflat technology ni membuatkan photos tu seamless and won’t cut off a persons face in the middle of the book, tak macam magazine 🙂

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy2

Boleh tengok sendiri the Layflat technology effect at the binding area tu (red arrow)

Lagi satu Foto-ZZoom akan membuat QA (Quality Assessment) sebelum hantar Photobook tu kepada kita, dan kalau kita tak puas hati boleh pulangkan. No worry. Foto-ZZoom memang dah lama bertapak di Malaysia dan dah lebih 20 tahun pengalaman samada dalam printing photos ataupun dalam penjualan kamera. Kira otai sangat la dalam bidang photography ni.

Good news pulak. Sekarang ni tengah ada on-going promotional iaitu 30% off untuk the 1st trial dan juga terdapat contest yang sedang berlangsung di FB Foto-ZZoom. Aku definitely akan print lagi for sure, banyak lagi tu gambar-gambar dalam laptop aku tu. Especially gambar RB yang sket sangat diprintout kan. Lagipun alahai senang dan mudah sungguh pakai Photobook software tu 🙂 Like I said, awesome DIY Photobook!

And the best past is you can access the preview of “Redfamily Photobook” here. Boleh share-share gitu 🙂

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy-v2_html_78fb981b

The second best part pulak, korang berpeluang memenangi hadiah percutian ke Redang dan iPAD Mini dengan menyertai Peraduan Menerbit Detik-Detik Indah bersama Foto-ZZoom 🙂

Cepat-cepat, tarikh tutup pada 15 Jun 2013, tak lama jer lagi tu!

Awesome DIY Photobook by Foto-ZZoom-Redmummy3

Ni aku pun baru jer submit, tak de vote pun lagi, korang sambil-sambil tu vote kan la sekali ek. Thanks uols 🙂

Khidmat pesanan masyarakat Foto-ZZoom is brought by Redmummy.com

Comment: 9