Loklak Leklok first day in Paris…

sembab kan sangat muka. udahlah flight delayed, aku rasa kat kol 2 pagi baru took off. lepas beribu  kali kiss2 tetiga anak specially si Zeeshan tuh, baru le macam tenang sket nak pergi. Dia pun macam tak heran je coz maybe dia ingat maknya nak pergi kerja macam sesiang hari tuh ler.  but a few days before aku nak pergi, dia asyik ler ngekor bontot aku. nak bersiap  pergi kerja pun dia berdiri celah kelangkang sesama tengok maknya make up.

abang kakak tengok mak terbang lagi, huh kalau boleh nak buat kenduri korang kan. yelah tak yah dengo mak bebel2 segala….

anw patutnya aku terus ke Frankfurt but a few days before jalan tuh aku tukar route to Paris. tak yah ler cite ngapa bagai, bukan penting pada korang pung.

so dalam flight, aku dapat le tidur sejam 2 gamaknya. Payah nak tidur ler.

kepucatan muka hah….

dahlah tak tidur. dalam flight on my left side ada malay couple with a baby. sonok aku main ngan anak dia masa dah hujung2 nak turun. ngan stewardess pun sakan kita borak pasal handbags, pompuan tak sesudah tu le keje korang kan, termasuk aku ler tuh.  anw couple ada baby tu, pun ada anak 3 but top 2 depa tak bawak and their first time travel with a baby. terkenang2 masa zaman aku bawak anak2 specially si Zeeshan le terbang ke Germany, ke Milan, Bandung, dok kat bassinet tuh. Mana ngan berkejaran dalam flight. mana yang masa pi Italy under Qatar tuh aku kan dok business ngan Zeeshan tapi bila dia bangun je aku pass kat bapaknya dok Ey. kahkahkah…kenangan betul bawak baby lam flight.

so bila dah landed, alah takde menda ler. airport Paris depa pun tak le besau bonar macam KLIA kita. pas dah cleared everything, terus amik luggage. Aku nya luggage takde le berat pun, tapi lam luggage ada luggage. buat stand by jer takut tak muat luggage, but percayalah bila balik berkilo2 lagi kosongnya space heh.

pusing cari data pun takde jual, for ipong5 kena pi kat town baru ada, lam airport takde. tu ler sakit hati gak pakai yang tercanggih terkini but then merata je takde. so far kat HK, Milan ngan kat Paris ni memang tak de data for ipon 5. oh ganyut sungguh.

penyudahnya sampai balik pun aku tak nak amik data, aku pakai wifi hotel je or memana location yg ada wifi je lah. best gak takde data nih, aman dunia dari internet hahahahaa….

laki aku suh amik teksi kalau dah pemalas nak naik metro. Of cos le kan, kalau laki ada sama sedap le aku naik Metro ni aku sorang2 jer, memang takde maknanya lah. Cari teksi kat luar, tak yah beratur pun, berderau naik bulu roma dek sejukkkkkkkkknya. Aku nya jacket lam luggage,  malas le nak bukak2 amik, ngan lock nye bagai. bertahan je lah.

dok dalam teksi pun menggeletar boleh rasa sejuk luar tuh ke dalam.

the cab driver was sooooooooooo damn huge! besar sangat ko.  tapi sesat plak dia bawak aku tak jumpa hotel, boleh? last2 dia matikan meter. coz RD dah cakap patut dari airport to hotel lam 40 Euro jer, but nih sampai 50 euro aku kena. Tu pun dia matikan meter sambil carik jugak the place, kalau dia tak honest takde nya dia nak matikan meter. but dia main toing2 je cakap pun coz he cannot speak english. aku mana geti French.

tapi aku terer bahasa bags kat dalam website bags, macam Prada ke Chanel ke LV ke ha sume aku paham dalam tuh. dah kalau bertahun2 mengadap website French ke Italiano maunya tak hapal wordings bag heh.

kesian pompuan nih. dahlah tak tidur. pala jetlag. sakit badan berdenyut2 pala. lapau tu boleh tahan lagi. Sesampai hotel tak boleh le pulak check in, hishhhhhhhhhh, takde bilik kosong yet. biasa  kalau overseas senang je dpt check ini tapi kali ni no luck lah. ada 2-4 hours lagi baru boleh check in. Lama tuh.

nak suh aku duduk kat sofa semedang, memang tak dapa tidurlah pun.

jadinya aku rasa perlu aku kuor jenjalan cuci mata sekejap. Simpan luggage lam locker, 4 Euro. Kedekut betul hotel ni heh, pasnih RD tak bagi dah dok sini, punca utamanya coz takde kettle ehhehehe sampai balik pakcik tu bebel. 4 Euro tu aku ada coins memang bawak dari rumah, sentiasa ada simpan coins bila fly tu kan. sib baik ingat nak bawak.

segar cuci muka berus gigi bla bla bla….and blah jer lah. Laki pun takde lagi, at this time laki aku masih lagi di Poland. He flew from Poland to Frankfurt and then amik train laju terus ke Paris. Masalahnya coz ni last min trip, direct flight from Poland to Paris adalah mencekik lagi mahal dari Kul Paris Kul ok!

Lagipun apa susah, bininya campak le lanting mana pun, dia tak heran pun, dia tau aku boleh manage sorang2 nih.

Aku pun takde le alah takut takut takut. Pendekkan citer, aku makan cacing mar….so aku bukan jenis lelembik yang takut manjanggg jer. tang ni aku tak takut ler, tapi ada le benda lain yang aku penakutkan jugak.

Terutamanya tengok citer hantu or mystery, memang aku tepis ler…

dan berjalan le aku sorang2, sebab aku pemalas nak baca map. aku amik gambar buat reference kot le balik kang terlupa jalan pulang….

kalau ada pasir ai dah buat laluan kot hahahaha, takde ler. hotel aku duduk ngan La Fayette tu 10min je walking. Sure boleh ingat cuma first time kan dok hotel tuh so takut le terlepas lagi pandang jalannya. Mana nak tau, dah le ngah sorang2 nih.

Kesian hujan pulak heh, habis glasses aku basah. Hood jacket aku tu tak sampai ke depan coz again aku bilang, aku pakai jacket si abang. nyesal tak bawak sendiri punya

Ha! Galeries La Fayette wajib dalam to do and to visit list pun….Sebab tu ler laki aku campak aku dok hotel near by nih jugak

tau bininya kang bosan kontang kanting boleh le melanguk dalam nih….

tapi kan sebenarnya, aku takde mood nak jalan coz pala aku tingtong sangat, i was so sleepy, aku nak katil sangat, bukan nakkan La Fayette nih

but but masuk dalam Gallery terus segar bugar mata. Checked Chanel from outside, Asian peopleeeeeeeeeeeeeeeeeee punya le ramai, beratur panjang hoi! ini takde maknanya aku nak join beratur, aku sekadar melepaskan waktu je tunggu bilik hotel nak check in some more pala aku kan dah berdenting sakit sangat.

i didnt spent so much time sangat lam nih, pastu pun aku pi Printempts, sebelahnya. 2 malls tu aku pergi just to kill off time and menebeng sana sini dok hoping biarlah aku balik hotel kol 12 lebih kang dah ada bilik.

i need a bed so badly.

ini hot choc not bad sedap….

sambil minum sambil observe orang.

orang pi keje le, orang pi shopping….

orang menyopping berbakul-bakul shopping bags…

cukup sejam setengah ke 2 jam aku dah tak boleh tahan, haruslah balik hotel. i didnt buy anything, tapi aku tau le dah nak tuju beli apa nanti…

hi La Fayette kita jumpa lagi yerk…..dulu tak sangka pun ai akan datang repeat to visit you again. it s been 3 years.

tu lah orang tua ada berkata kalau kita berak kat  tempat yang  kita first time pergi, bermaknanya kita akan datang lagik. hahahahah pernah dengo tak petua ke cerita gini?

bila balik lagi lerrrrrr sejuk. Mafla buat tutup pala hujan, glasses pun dah kebasahan, jacket pun sama.  mata pala aku dah berdenyut2 sangat nak membuta…..

biarpun masa ni baru je 12pm waktu Paris.  tapi perlu diingat aku tidur lam flight sejam 2 jer, so camne le tak loklak

my simple hotel room

at this hour aku dah tak menyempat nak mandi nak tidurrrr

makan rendang daging dan sambal udang. cicah ngan roti putih, semua bawak dari KL, mak ajah buatkan sesiap

thanks mak bondaku

bukan takat aku jer, tiap kali menantu dia terbang pun mesti mak aku buatkan bekal memacam nih…

kopi aik cheong, tapi tu le takde kettle,dah mintak pun tak dpt. so kena turun bawah cafe amik air panas. berjela la aku turun dengan mug (bawak sendiri from home, tak kira mana pergi aku memang bwk mug sendiri coz kadang2 hotel hanya provide a cup, ai nak mug – laki aku le yang nakkan pun). so bayangkan ler aku turun pi kedai depan hotel, nak turun tu kena bersalin2 baju ngan boot pakai sarung lagi eiii malas sungguh heh but dah tekak haus takde air langsung kan, kena le beli air botol depan hotel tuh.

pastu pi cafe amik pulak air panas, tuang lam mug tu tau terus, and tutup ngan kertas pi jalan naik lift naik 6th floor. Sekali tu jelah kuasanya amik air panas, pastu tak amik dah!

dapat qada tidur 5 jam. jadi ler….dari takde. Bangun2 pun masih lagi baru jam 8 malam.

lalok2 gak mata aku but lapau pulak, cari lagi makan korek lagi rendang. sehari le aku tak kuor, except yg paginya pi La Fayette tuh. kira 1 hari aku burn untuk layan jet lag jer….

just past midnite, suamiku sampai dari Poland – Frankfurt – Paris 🙂

dia terus tidur…

aku terkebil2, jam 3,4 pagi waktu Paris, aku bangun buat maggi keras kahkahkah….pakai air paip panas hotel tuh, tapi coz tak berboil takde le lembut magginya, buat hirup soup tu jer lah. kopi pun dari air paip panas tuh, rasa payau. num sekokak jer.

laki aku bangun bukak mata….tidur leeee

tak boleh tidurlah…..

sampai pagi aku stayed up.

aku le yang siap awal dulu….

Gallery La Fayette, aku datang kembali.