Samsung KidsTime – The Apps for kids!

.

IMG_0332

Yey kita dapat Samsung Note 4 tablet 🙂

Tu RD tengah dok godek our new Samsung Note 4 tablet. Abang dan Kakak dok mengendeng nak main la apa lagi tablet baru tu. Zeeshan tu nampak macam tak heran kan, tapi actually dia kalau dapat tablet memang melekat terus.

Aku rasa sekarang ni most of the family at least mesti ada satu tablet or smartphone for their kids use. Yang setiap satu anak satu tablet pun ada jugak. Like mine, each of them ada tablet ataupun smartphone sendiri for their own use, main games mostly.

IMG_0914

Zeeshan kalau dah dapat tablet memang kusyuk la dia

Macam parents yang lain, my main concerns kalau anak-anak spend too much time dengan tablet ni ialah minda diorang jadi tak aktif dan diorang jadi leka sekaligus membuang masa. Tak produktif jadinya. Tapi dah jadi normal zaman sekarang, tablet ni dah menjadi kemestian untuk dimiliki setiap keluarga dan ini memang kenyataan!

Since budaya bermain tablet ni tak boleh dibendung, kita as parents kenalah mencari alternatif supaya penggunaan tablet ini bertukar menjadi positive things, tak gitu?

samsung-kidstime-dashboard

Samsung KidsTime ada child progress report/dashboard

Salah satu contohnya, primarily akak utilisekan tablet tu untuk bermain Samsung KidsTime apps. Mostly I just leave them unsupervised to play the Samsung KidsTime without any worry with what they’re playing in there. Macam akak mention before, it’s safe environment for the kids. Kita boleh limit the playing time dan juga to lock some apps in there. So jangan khuatir memang tidak ada unsur-unsur tidak sihat dalam apps tersebut. Even ads pun takde, apatah lagi macam apps lain ada in-game purchases, Samsung KidsTime tak de semua benda tu. So memang selamat especially untuk anak-anak seumur Zeeshan yang tak tau membezakan ads ke games ke and so on.

On top of that sebagai sumber rujukan mereka untuk kokurikulum sekolah, seperti Kakak yang suka bercerita. Dalam Samsung KidsTime bermacam-macam story books ada 🙂 Dan sekaligus ini dapat membantu untuk memupuk kemahiran bahasa diorang.

samsung-kidstime-games-books

Dan sekali sekala bila ada kelapangan, akak sama-sama dengan diorang layan Samsung KidsTime, main games, baca story books sama-sama so at least kita ada moment together dan bonding sama diorang 🙂

samsung-kidstime-study1

Baru-baru ni, a Southeast Asia survey from 2700 parents mendapati 98% kanak-kanak dalam survey ini menggunakan tablet ataupun smartphone. Anak-anak korang semua termasuklah dalam statistik ni! Kebanyakkannya menggunakan parents depa punya device 🙂 Macam aku cakap, dah menjadi lumrah anak-anak sekarang menggunakan tablets, tak dapat dinafikan lagi. Dan suprisingly walaupun parents attention supaya anak-anak mereka guna tablet sebagai supplementary education tapi most of them using for games dan watching video.

samsung-kidstime-study2

And as you can see from the study, pelbagai alasan digunakan to let their kids using the tablets dan apa concerns utama mereka terhadap penggunaan tablets ni. Sama macam akak punya concerns jugak lah, exposure to inappropriate, content, impact on health and addiction to devices. Whats yours?

samsung-kidstime-study3

Tapi despite all the concerns tentang penggunaan tablets untuk anak-anak ni, 94% bersetuju betapa pentingnya untuk monitor penggunaan tablets bagi anak-anak mereka! They wish all these tablets ada mempunyai satu mekanisme kawalan untuk membantu mereka memantau penggunaan peranti anak-anak mereka supaya tidak berlebihan. Menetapkan had masa, mencegah pembelian apps dan monitoring usage progress adalah ciri-ciri yang paling diinginkan dalam peranti oleh ibu bapa.

The good thing is, all these features that parents wanted in this study, ada di dalam Samsung KidsTime apps 🙂 Go ahead parents, download this apps dan cuba sendiri pengalaman baru dengan Samsung KidsTime apps ni and you’’ll be no more worry with one of the best app for kids. And kalau nak explore more info, check out Samsung KidsTime website.

Here hear what parents in Malaysia say about Samsung KidsTime

Dan ini pula the full infographic of the survey.

Samsung Infographic - 4 Nov-page-001

Comment: 3