Cervical Cancer Vaccination Programme

48hours sponsored post.

image

Baru-baru ni bertempat di private eco-resort Alam Rimba yang aman damai dan tenang di Janda Baik, Pahang telah berlangsungnya satu programme kesedaran kesihatan dikalangan bloggers dan media. The name of the programme is MMA HPV Vaccination Programme.

Malangnya, saya tak dapat bersama-sama hadir ke programme tersebut almaklumlah disebabkan keadaan semasa saya sekarang ni tak berapa mengizinkan. Dari jauh sajalah saya memberi sokongan…

Programme dimulakan dengan treasure hunt di mana bloggers bertanding in good spirit untuk menyempurnakan beberapa challenges. Ha ko, siap ada treasure hunt, mana la larat aku nak join dengan perut boyot macam ni. Kompom tercorot la kalo aku join dok.

image

Antara agenda-agenda lain sepanjang programme ini termasuklah workshop about anti aging and skin care by Origins Skincare and of cos trial on the product sekali.

Organizer juga tak melupakan untuk menyediakan make up workshop. Ha ini I LIKE 🙂 Session make up ni pulak ialah presentation on turning Day to Night makeup by Victoria Jackson plus free makeovers 🙂

But the most important agenda during this programme ialah the talk given by Dr. Yap Moy Juan on MMA HPV Vaccination.

The MMA HPV Vaccination Programme for Teens ialah satu initiative dari Malaysian Medical Association (MMA) dan disokong oleh GlaxoSmithKline (GSK). This programme aims untuk menyokong usaha Ministry of Health’s to protect young women against cervical cancer.

Seperti yang korang semua tahu ke ada yang tak tau lagi ni, cervical cancer ialah the third most common cancer dikalangan Malaysian women after breast and colorectal cancer.

kanser_servik

 

Di bawah MMA HPV Vaccination Programme for Teens, gadis yang berumur diantara 14 ke 19 tahun boleh menerima two of the three doses of human papillomavirus (HPV) vaccination at a reduced price. Dose yang ketiga pula akan diberi secara percuma untuk menggalakkan the completion of the full course of vaccination and ensure optimal efficacy of the vaccine. Korang hanya perlu membayar RM466 untuk dua dos vaksin, manakala dos ketiga akan disediakan percuma ya. Pembayaran pula boleh dibuat dua kali iaitu sebanyak RM233 semasa pengambilan vaksin itu nanti.

Kenapa kita perlukan programme sebegini? Ini adalah kerana cervical cancer ataupun kanser pangkal rahim dapat dikesan pada peringkat awal dan boleh dicegah melalui vaksinasi, MMA percaya bahawa semua gadis remaja perlu dilindungi daripada penyakit ini dan diberikan akses sama rata untuk vaksinasi.

mma_hpv

Ianya terbuka untuk anak-anak korang yang berumur sekitar 14 – 19 tahun atau korang sendiri yang masih muda belia tu adalah digalakkan untuk mendapatkan vaccine ini. Vaccine ini boleh didapati dari any participated klinik under the MMA HPV Vaccination Programme for Teens. Untuk list of clinics yang berdekatan sekitar tempat korang ataupun ingin tahu lebih lanjut pasal vaccine ini, bolehlah telefon toll-free number ini 1800 22 8688. Sehingga kini telah lebih 500 klinik berdaftar di bawah programme ini.

MMA HPV Vaccination Programme for Teens ini telah bermula dari 31st March di Wilayah Persekutuan hingga 31st December 2011 dan telah diperluaskan ke seluruh negara bermula 1 Jun 2011 lepas. Keseluruhan programme ini akan mengambil masa enam bulan. Dos kedua akan diambil sebulan selepas dos pertama dan diikuti dos terakhir enam bulan kemudian.

So cepat-cepat! Sama-sama kira lindungi diri daripada kanser serviks!

 Khidmat pesanan masyarakat MMA HPV Vaccination is brought by Redmummy.com

Comment: 15