Juara Takkan Gentar!

.

Sebagai ibubapa yang mempunyai anak-anak yang meningkat dewasa ataupun remaja ni kadangkala pelbagai cabaran yang kita kena tempuh. As you all know, budak-budak remaja ni tend to try out semua benda. Their curiosity memang bermacam-macam, semua perkara nak cuba. For me it’s OK as long as benda-benda tu semua mendatangkan faedah dan bermanfaat.

Tapi bila dah cuba semua benda, diorang selalu hilang fokus, hilang sabar dan kesungguhan dan yang paling mengecewakan diorang cepat berputus asa bila gagal to accomplish benda yang diorang cuba tu. Ini memang merungsingkan Akak. Macamana nak memberi motivasi dan membuang sikap mudah putus asa kepada anak-anak?

MILO-takkangentar

So hari Selasa hari tu sedang aku tengah lepak bersantai depan TV dengan anak-anak, si Abang dan Kakak tengah dok layan this one particular Astro programme pasal bola sepak. Aik setau aku Abang memang la tak minat sangat bola ni, cuma Kakak jer ada minat sikit tengok bola. Itupun kalo bapaknya ada. So aku yang bukan kaki bola ni pun suh la depa tukar channel lain.

“Mummy kitorang nak tengok citer ni” sampuk dua beradik tu. “Best citer bola ni”

MILO-takkangentar2

So a bit curious dengan dua beradik ni, aku pun layan la sama. The programme name is Takkan Gentar di Astro Prima, MAYA HD atau Astro Arena.

MILO-takkangentar3

To my surprise, it was a good motivational programme especially for young kids macam  Abang dan Kakak, di mana programme Takkan Gentar ini berkisarkan kisah pasukan bola bawah 14 tahun, Ombak FC berusaha tanpa putus asa  dan penat lelah untuk mencapai kejuaraan liga 1MCC Division 1.

Semangat yang tak pudar dan sikap yang takkan gentar mereka diteruskan walaupun pada 2014 mereka gagal mendapat tempat 8 tangga teratas liga tersebut sekaligus tidak layak untuk bermain untuk Piala 1MCC.

MILO-takkangentar4

Dan dalam Episod 1 Takkan Gentar ditunjukkan bagaimana mereka berusaha keras, berkerjasama sebagai satu pasukan dan bersemangat tinggi untuk bangkit semula dalam kejuaraan Liga 1MCC tahun ini. Ditambah pula dengan sokongan kuat para ibubapa mereka, memang Akak puji sangat semangat yang ditunjukkan oleh ibubapa pemain Ombak FC yang tak putus-putus menyokong kuat di belakang anak-anak mereka. Patut dicontohi.

Tapi malangnya dari kedudukan tangga ke lapan mereka jatuh ke tangga ke sembilan apabila hanya seri dengan Jasmin Junior. Dan macam-macam lagi drama kisah sedih dan gembira mereka.

It seems that Abang dan Kakak sedikit sebanyak terkesan dan mendapat insipirasi dengan sikap para pemain Ombak FC yang senantiasa berusaha kuat tanpa kenal penat lelah dan yang paling penting tidak mudah putus asa dalam mengejar cita-cita yang tinggi. As a mother, Akak sangatlah gembira.

Akak selalu nasihatkan kat Abang dan Kakak kalo nak mencuba sesuatu benda, buatlah satu-satu, jangan carca-merba all in one semua nak buat, sebabnya with specific goal kita akan lebih focus, dan secara tak langsung tidak mudah putus asa dan lebih senang untuk berjaya!

MILO-takkangentar5

Kepada yang belum berpeluang menonton programme ini, bolehlah korang tengok trailer programme dibawah:

Terima kasih MILO kerana menghasilkan TV Programme #takkangentar ini yang sekaligus  sedikit sebanyak dapat membimbing para-para ibubapa Malaysia mengenai bagaimana untuk memupuk anak-anak untuk #nevergiveup melalui tips keibubapaan dan pengajaran daripada TV programme ini dan di samping dapat membekal dan mengekalkan tenaga kepada anak-anak remaja kita sebagai sumber tenaga positif yang menyediakan mereka dengan pemakanan yang penting dan seimbang.

Juga dengan bantuan MILO, Ombak FC akan menjalani latihan intensif physically dan mentally untuk mengharungi cabaran sengit Liga 1MCC ini.

“Tak sabar nak tengok Episod 3 Takkan Gentar ni” Abang dan Kakak cakap.

Personally Akak recommend para ibubapa supaya menonton this motivational TV programme bersama anak-anak korang. It will at least sparks their motivation.

Kalau korang missed the episode, bolehlah layari website Milo untuk tengok episode ulangan. Memang Akak dah siap check information untuk tengok ulangan just in case we missed it.

Setiap hari Selasa bermula dari 18 Ogos pukul 9:30 malam di ASTRO PRIMA & MAYA HD. Ulangan episodenya setiap hari Sabtu pukul 6 petang, di ASTRO ARENA time ulangannya pukul 10 pagi setiap hari Sabtu dan pukul 8 malam setiap Isnin. Hostnya pula Adi Fashla, Akak memang la kenal dengan dia 🙂

MILO-takkangentar6

Go Ombak!!!

Lagi satu we all suka dengan this one particular player which is Syed Amir. He’s actually the goalkeeper. Dalam Episod 1 dapat we all lihat betapa berkobarnya semangat takkan gentar beliau untuk berusaha dengan lebih gigih lagi demi menjaga gawang pintu gol Ombak FC ini. With full commitment dan tanpa putus asa berkerja keras berlatih untuk menjadi lebih pantas dan cekap dalam menyelamatkan nasib pasukan mereka. Keep it up Syed Amir, Redfamily setia menyokong kamu dan Ombak FC!

Jom sama-sama kita ikuti perjalanan berliku, diikuti dengan pelbagai cabaran yang ditempuh oleh pasukan underdog Ombak FC untuk bangkit mencapai kejuaraan yang diimpikan! Berjayakah mereka?

Comment: 5