Rahsia Redmummy To Be On Top (as of April 2009)…

syikin REDDED
on

hi kak red… this is my first comment… yes i admit it that i’m ur silent reader… huiyooo 2 3 kali gak lah saya gosok-gosok mata tgok amount that u receved… kalah gaji pengarah sayer… hehehehe… btw all da best kak….

***********************************

Kamu mahu mendapat sebanyak itu via blog, bunyiknya macam menceceh2 je lam blog tup2 haik duit masuk hahahahaha…behind of the story nak masyuk tu is not easy darling. Sebab itulah saya sudi utk membuka Rahsia RM (bukan ringgit msia, but RedMummy lah RM tuh)…

The subject of this entry is to be on TOP is bcoz that s what Nuffnang call me and a few others (so bukan saya soranglah, mostly yang lelain tuh chinese bloggers) as the top bloggers. mbe saya antara yang bertuah, for wanita melayu blogger, where the advertisers seronok letak their ads di sini.

First few things to remember to be on that stage:

1.Minat! minat dulu kena ada…kalo kamu tak minat ngan blog, camne kamu nak be part of the blogging line? Bila kamu keep on complaining *tak geti, tak tau, segala macam tak* so how you nak go on living with blogging? Saya bermula bukan kerana minat pada hari pertama saya membuka blog. saya bermula kerana saya ingin lakarkan sejarah kisah anak2 saya.

itu asal minat niat saya. kemudian sedikit demi sedikit minat saya makin bercambah coz saya menang Bloggers Idol 2006 and also since ai m envy to red colour, so orang melihat saya wanita yang unik kerana gilakan warna merah. that s my reality life yang diadaptasikan di dalam blog. Then the mouth spreaded on RM, saya dijaja di dalam media, that s publicity yang membantu jugak. Minat yang seiring menaikkan blog RM.

untitled

ada banyak lagi ads in the dashboard, coming up soon…

2. Apabila kamu ada minat, kamu bertambah berusaha untuk menambah pendapatan. Permulaan pendapatan saya dari Nuffnang was like RM90 or seratus lebih ajer. saya antara blogger pertama yang mendapat cheque nnang. Dulu kala, saya sebenarnya tidak suka ngan segala iklan nih, menggangu tugas blogging saya, tp bila dpt cheque saya terus jadi seronok dan justeru dari beratus2 ringgit per month terus meningkat ke ribuan ringgit, setiap bulan.

itu pasal registration of my nnang is all done by sirman, so thanks a lot to him. he seems to see the long term of RM, the prospect to become among the famous bloggers, gamaknya dululah. kamu sudah lihat the Rezeki RM , that s huge amount – it s almost RM20 thousands. yer  20k(going to be 40k as of Oct 2009)!

Tetapi those income yang from Nnang tu haruslah ada Nuffnang Advertorial Special Dedicated Entries, you can find this kat sebelah right bar on top of my blog nih, ada 20 (more than 50 ads as of Oct 2009) iklan berbayar yang always on sticky mode basis.

even Levis atas entry nih pun paid by them. All each iklans yang keluar under nih, not cheap. saya tak bolehlah bilang bape, but contohlah yer, ni contoh jer, kalau satu iklan tuh harganya lam 1ribu ringgit, so dah bape  for satu bulan saya dapat? tu lom campur the tepi atas bawah nya iklan lagik. n tak campur lagik ngan personal ads yang approach kami sendiri which kamu leh nampak kat column2 yang belah kanan ni gak with the banner. You can do your own math.

ads

the special Ads not via Nuffnang (ads yang approach RM sendiri) excluding Yoyooh, yoyooh tuh shortcut for you to vote me, dah vote lom? ha jangan lupa vote aku kat sini yer

1m

3. You must have the hits, the more hits you get, lagi tinggi lah income kamu. camne nak dpt hits,  bila orang seronok dok lam your blog. spt mana kamu lakarkan lam entry, kalau entry kalakar ke, entry kisah umahtangga ke, but for RM, ai talk about everything except politics. so ko nak carik hiburan, airmata, shopping, education, family, anak2, nangis sedih gembira you can find in my RM.

i m not the blogger yang dok buat kisah anak2 jer. even aku mak. Setiap entries saya, saya pelbagaikan. kalo kol 8 entry anak, kol 10 lak entry make up, kol 12 entry mengamuk ahhahahaha kol 2 plak entry syahdu2, kol 4 mbe entry shopping and kadang2 pula entry hiburan artis / filem yang saya perlu attend and review.

so bila dah ada hits, orang suka, makin ramai orang akan berkunjung dan bertenggek kat blog ko – u hv your own loyal readers already. Hits datang dari kamu2 yang bawak berita, juga dari mereka yang berkongsi ‘hey baca RM, nice blog she has’ so itu antara promotion utk dptkan hits. Currently saya sudah capai satu juta dan 5ratus ribu ++ pembaca di RM. in few more months, blog ni akan mencecah 2 juta pembaca.

police

4. Setelah berada di atas, sentiasa ingat akan susah kita waktu di bawah….saya selalu imbas balik betapa susahnya nak naik jugak. camne ye…saya bekerja kuat for my red blog. despite saya dimaki dicerca sampai ada cuba cantas idup blog saya, ngan sumpah seranah lalat, sampai kena buat police report…itu semua sebenarnya cabang2 yang kamu harus ingat bila kamu bebaskan diri kamu di dalam dunia blog.

Kalau semua orang suka saya, tak indahlah dunia ni. Justeru sakit hati to me, harus ada, saya paham. tp kita just being diri kita lah, honest and do keep our track. Kalau rasa tergelincir, cepat2 move up balik. Semua tu nanti akan menguatkan kita lagi dan lagi, apabila kita seronok dengan apa yang kita buat, kita akan buat dengan ikhlas wpun dalam satu2 masa, ada yang tak senang dengan kenaikan kita. TokTi tu pun ada orang tak suka apatah lagi RM kan?

nnang

ai just submitted 8 advertorials, 1 pending tu aku tak siap lagik hiks….itu sume iklan yang lom kuor lagi lam RM and blom masuk lagi lam Nuffnang Advertorial Special Dedicated Entries (itu current earnings mana leh tunjuk, yang lam protected entry was taken from the last month’s print screen marrrrr)

5. Macamana nak dptkan jobs advertorial? That s not for me to decide. that s people to decide. If they like my blog, they will invest in RM. Saya seronok kerana hasil tulisan saya mampu membuat clients gembira, mbe for you tulisan saya sangat ringkas but setiap ads yang sampai, saya buat dengan bersungguh-sungguh. Saya pastikan my delivery lebih daripada bayaran yang diterima. so bila saya letak concept macam tu, it will be win win situation. My writings in RM, not bcoz u paid me to do so too…but saya buat research, ai studied to make sure you are happy, and menepati sasaran.

The followers, my loyal readers sejak taun 2005/6 pasti ingat macamana how hard and rajin susahnya saya nak naikkan RM. Macam ni, saya diberi sebiji buah epal merah. dan sorang blogger lagi diberi juga sebiji epal merah. Blogger tu akan tulis ‘ini sebiji epal merah’. Tapi my writings ‘sebiji epal merah yang boleh dimakan bersama keluarga, senang dibawa ke mana saja, harus basuh sebelum makan, pastikan epal merah ni dibeli di pasar tani’ . So you leh nampak tak 2 pasang tangan yang menaip tp delivery saya sentiasa lebih dari apa yang dikehendaki.

Alhamdulillah, sebab dah banyak ads yang saya buat, you campak apa iklan pun, wpun saya tak mahir, saya akan belajar untuk memahaminya. Antara contoh2 iklan yang quite tough to do is Melasma and WOU. Just a few tp saya amik cabaran sebagai dorongan. AI love to be challenged, remember ai was a Fear Factor product 🙂 . Tapi pada firasat saya, Kotex was my best delivery, itu pada pandangan saya lah, coz lain orang cam kamu lainlah iklan yang kamu paling suka.

6.Saya tahu ramai yang excited nak bukak blog, tp dok bising kenapa earnings kamu masih 50sen, kenapa 100 inggit pun tak dpt, ianya bukan arini kamu letak, bulan depan leh cash out kan ye dik. to gain that, berbalik kepada hits jugak. well ok ada orang yes ada hits, tp kenapa masih takde dedicated ads, mungkin kerana blog kamu is not ads interest. itu pada firasat saya. ai dont have the right answer, lgpun saya bermula pada taun 2005 dan saya mula mendapat cheque pun pada tahun 2007, 2 years later.

Kamu beruntung kerana baru setaun 2 bukak blog, ada hits sket n sudah ada income, saya bermula dari zero. jadi kerana itulah kita lebih perlu menghargai. Skang usaha saya untuk maintain and increase the income. itu ajer. apa yang saya belanja yang kamu lihat hanya sket jer coz saya tak boleh memewah spend pun, the manager is monitoring my account, ater camne nak ‘tolong transfer kan duit please….’

gbm

7. lagi satu saya tak berkira lah you, wpun lam tnc, cam personal ads yang terus contact us utk ads tu kan, contohnya cam SIY lah, dalam tnc is one entry sticky mode jer and side bar ada iklan for a month ke few months aku pun dah lupa (kena tanya sirman) tp saya sering promosikan, means beyond the tnc lah. itu tnc RM yang saya boleh olah alik, atas budi bicara. wpun ada ramai yang nak letak post ads kat sini, tp kita juga ada GBM forum yang kat situ pun kamu boleh promote business kamu, blog kamu.

Ai cant take all the promotion into RM, mengamuklah orang kang, over too much. so yang paid memang kompem letak lam RM, yang charity pun saya letak lam RM and GBM, yang business related tp takde budget boleh letak di GBM (kamu boleh letak sendiri type di GBM, not me), there s always a GBM link and updated info from RM gak. just saya mohon maaf, ai cannot be in GBM Forum tuh all the time, saya terus terang cakap saya tak mampu due to time factor. itu adalah jalan untuk kamu naikkan jugak business kamu. Saya hanya ada 3 jam setiap malam for blogging, kadang2 terlajak, ai dont blog during waktu bekerja (remember ai have a permanent job too).

Other rahsia to be on top, saya sangat gigih and dedicated to attend any blogging invite, kerana itu lah gamaknya Nnang suka call me. Wpun bukan Nnang kalo kamu panggil saya, insyallah saya boleh buat review, like HomeSchool and RedGlow arituh.

7. Berbalik pada hukum alam, rezeki dikongsi bersama, terus terang, wpun buah tangan saya dapat, tapi apabila saya ada singgit saya akan cuba berkongsi bersama readers apatah lagi my family members kan. Saya keluarkan duit sendiri untuk membalas mereka2 yang melabur membaca blog saya, saya juga pastikan the contest in RM tidak kering, a Potluck was the sweetest memory, saya ada GBM, ada PARM and kira sudah ada kiri kanan depan belakang readers seperti kamu yang akan back up saya wpun saya dihentam, dan memberi sokongan to RM, ai thank you a lot.

Bersyukur kepada Allah, sentiasa ingat yang apa yang kita dapat ni dari Dia, dan saya kongsi sama2 wpun tak banyak sedikit juga boleh membantu. kerana itulah saya tidak suka bilang apa jenis charity yang RM salurkan. not for you to find out. Apapun, saya buat kerana membalas budi, kawan2 readers yang menaikkan famousity and popularity RM. Nak belanja to berjuta readers tu idoklah mampu, so bit by bit lah…insyallah. So jadi, saya pastikan apabila arini saya menerima, saya akan catit yang esok pun saya kena keluar sket.

pada yang memberi buah tangan untuk RM’s family, sejak taun lepas saya record supaya saya bisa membalas semula. yang aritu dari Jakarta and Bangkok ramai dah dpt kan, that was the last adiah from overseas untuk readers lah.

9. PR – Saya sangat rajin menjawab emails kamu, saya cuba jawab secepat laju daya.  wpun kadangkala emails yang saya terima berulangkali sudah dijaja dalam blog, tp saya gigih jugak jawab. Sabar sabar. Saya jumpa kamu saya senyum, kamu nak bergambar sama RM, boleh not a big deal, saya jaga PR kami sefamiy. saya pastikan nama RM bersih, so to become a famous blogger and to stand still, itu semua perlu ada jugak. kang nyampah orang ngan ko kalau ko tak nak beramah tamah kan.

But adakalanya kita terbalik kong gak, ada waktu saya lambat jugak jwb emails, ingat satu jer, blogging yes is my priority but family comes first. aku pernah diamuk sirman bila aku terlalu leka lam Bloggers Idol, sib baik ai cepat sedar diri, so kerana itulah apabila kami beralih ke domain sendiri (zaman dulu bspot lom ada autopublish) saya sangat lega coz ai can do my blogging job at nite wpun saya akan kurang tidur and menonton tv sudah bukan lagi satu keutaaman di waktu malam. Saya tinggalkan hobi bersukan dan menonton dvd kerana blog jugak.

Hubungan saya dan clients/nnang juga sangat saya jaga, kalau saya diberi assignment, and due date is this date, saya akan submit before the date so the mouth will spread ‘anto le ads ko kat kak red, bayo pun takper, she will do the best for your promotion. that s where ai earn the ribu2 tu lah…

IMG_7978

10. Di belakang kejayaan RM, ada sorang lagi insan yang membina naiknya blog ni. All of you kenal dia. Sirman. He is responsible on my blog, the template, the photos. he s the manager of RM. Restu suami dan kerana dia membantu saya, makanya kami sesama bekerjasama for RM. anak2 juga penguat semangat, tp jangan sampaikan lupakan family hanya kerana mengejar blog plak.

RM yes belongs to saya, tp he is the one behind the scene, the important man. He is the master of IT, not me, so dialah yang control my template apa2 yang unik ke hapa lam blog ni tugas dia. account pun dia jaga, payment ke hapa sume dia jaga, saya hanya perlu pecah kepala pikir on the entries that ai need to post for my readers. Not only that, dia juga skang the fulltime photographer for RM. Ai invested quite a lot for my blogging job, ai bought a new pc, a new godang camera for Sirman, saya gigih untuk pastikan blog saya tidak pernah sunyi dari garapan tulisan entries for my readers.

11. Cita-cita dan impian RM? siapa tidak mahu naik dan lagi naik. kamu bilang saya sudah stabil dan sudah ada kelompok sendiri, sudah masyur di kalangan dunia blog, Red Diva etcs sampai ada kata ‘ko kalo nak blog, baik ko jenguk ratu merah ni dulu’. Tapi, manusia tidak pernah puas, betulkan? Saya  sudah merangkak, kini saya berjalan, tetapi saya mahu berlari dan terus berlari….kerana wpun byk media dan publisity yang menaikkan saya, masih gagal untuk menandingi K/Sia.

Kenapa saya jadikan dia ref, kerana saya juga mampu untuk menjadi wanita melayu bloggger pertama yang setaraf dia. Dalam paper taun lepas ada keluar top 5 bloggers list, he is still the top, his ads is a lottttttttt than me, of cos, dalam list tu jugak ada turutan blogs yang kebanyakkan che det lah and politics blogs lah, majority tu sume male. Lelaki. Kenapa RM masih lagi belum in the list?? Kenapa saya masih lagi gagal appear in Malaysian Books Of Records to become the first Female Malay Blogger, ranking pertama di Malaysia? Saya tidak penat, tetapi saya akan terus berusaha, dan saya harap kamu semua membantu saya menaikkan lagi RM. Saya bukan mengejar popularity (ai already have it) tp saya mahu cantas dan berada seiring di tangga K/sia. take it as a positive look.

So antara 11 points yang saya mampu tulis. Entry ni akan sesekali aku letak kat on top of the page, supaya kamu tahu serba sedikit belakang cerita menjadi RM. ponek acik type bebanyak, typing so fast is not my problem, but lenguh gak weiii! mana ngan entry2 lain nak disiapkan.

IMG09113

Btw, komen atas tuh antara yang saya terima apabila some of you dapat password entry untuk Rezeki RM (wui tak larat nak paste sume) dan apabila kubuka entry tuh for public to view semalam petang. but skang sudah tutup semula hiks….sapa tak sempat tengok? aisay, wpun sirman suh aku  hold dulu entry tu, tp aku nak bukak tu pun makan masa kat seminggu, ni kan pulak nak hold lelama. Kalau ada yang nak tengok lagik, bolehlah kejap kang aku bukak, sirman will open up for you coz ai have entries yang dah on q. hang kena pujuk2 sirman lah yer, ai m not connected to my blog during siang hari mar….

Saya benarkan dan izinkan kamu copy entry saya ini, untuk kamu gunakan di dalam blog kamu, do let me know so that ai can visit your blog. You can easily ask me any questions over this entry, or contact me personally.

Comment: 147