The Unique Part in RM’s Ads…

IMG09221

…itu kertas kerja for my assignments aku. aku buat keje esemen depan pc, sbb ada info nak kena google, and terus aku type, bila dah buat satu round draft, aku suh sirman tengok ok idak esemen aku tuh, pastu sblm aku submit to dashboard or to client, aku baca imbas balik, and tetambah apa yang perlu.

membuat esemen perlukan creativity…saya hanya diberi guidance dari one file dan saya sendiri yang pikir camne nak cantikkan iklan esemen tersebut:

1. saya pernah pi amik gambo depan Ambank coz nak buat iklan Ambank, hampir saja aku dikejar dek guard Ambank coz banyak sangat sirman snapped, ater depan bank kan…tak ke orang suspect bembukan.

2. aku terpaksa ulang berkali2 amik gambar anak2 buah aku for Mamy Poko, coz gambar tak menepati kehendak clients, the kids korang tau lah bukan senang nak senyum gumbira. bersungguh2 dan berulang kali aku bikin…hasilnya sungguh malatops! wpun anak2 buah aku naik letih sampai si baby khyre menangis2 lah…

3. Aku pernah pusing 2 kali Giant, untuk carik Mia Satay, itulah pertama kali aku ke Giant Cheras hanya kerana mahu buat live gambar from the place tp gagal, coz waktu tu product Mia Satay sudah abih lencun kat pasaran. Frust tapi at least berbaloi coz aku sudah berusaha.

4.Menunggu product Blackmores sampai ke tanganku dr Nnang, terlalu lambat, so aku pi more than 3 pharmacies dia Bandar Sri Permaisuri untuk mengambil gambar bersama Blackmores, pun gagal jugak coz wpun aku mintak permisi tp tetap pihak farmasi tak bagi. makanya dengan bantuan kawanku waktu di KLCC, dia lekakan si promoter, aku selaju pantas kilat menyenap gambo Blackmores with me, itu jelah gambar yang mampu aku dpt for my assignment.

5. I have family commitment during the Homeschool session, hajat nak attended for half day berlangsung hingga ke hujung acara. My family terpaksa uruskan abang and gegirl since me and sirman masih lagi di Putrajaya, kami hanya dpt anto abang to taekwando class, pulangnya dijemput ahli keluargaku, dan gegirl pi gymnastic pun diuruskan adik beradikku.

6. Saya tau saya ada kekurangan, apabila Melasma diberikan (2 parts, first part dah out, 2nd part is coming out soon) saya sangat blur giler. Ai m not in medical terms, tapi harus belajar dan belajar. Saya pahamkan apa yang dimahukan client, saya gigih surfing dari Doctor Google, n skang saya sangat arif tentang Melasma. Knowledge saya dan kamu bertambah bila iklan2 sebegini keluar, betul tak?

7. Saya ditahan di KLIA waktu pulang dari Jakarta, mereka  mendapat maklumat dan membaca RM yang waktu itu saya ada di Jakarta lalu kemudiannya mendapat ‘habuan’ yang pedih utk dikenang, menyebabkan saya terpaksa membawa perkara ini ke pihak atasan. Saya dan Sirman bersemuka sama Pengarah Kastam KLIA, untuk sessi buang yang keruh ambil yang jernih. Pahit manis menjadi blogger, apabila tulisan saya diambil kira secara serius. kalau blog saya tidak ada popularity pembaca, mungkin saya ‘bebas’. Apapun, saya harap yang pahit tidak akan berulang kembali.

8. Satu2nya blogger melayu dan seorang ibu yang terlibat secara langsung untuk iklan Maxis Broadband Girls Day Out Part 1 and Part 2.  Antara gambar yang diambil Maxis untuk digunakan di iklan2 suratkhabar, RM terpilih sebagai main subject di The Sun. Kerana itulah saya sentiasa berazam untuk sama level with k/sia. you got what ai meant kan?

9. Gegirl and Abang menjadi model for Oreo, amik gambar senang tp nak capture for the video moment, wahhahaha! berulang kali amik….kamu enggak tau anak2 aku pun ada kepala angin mood memasing, kami buat tu bukan lam satu malam, berulang malam and bandingkan apa yang bagus for posting to the client and put it the dashboard. that s where the secret of RM.

10. Saya terpaksa ambil cuti 2 hari dari my permanent job, untuk terbang ke Singapore, for Brands Blogger Challenge. n also leaving behind my sirman and kids just for the purpose of my blogging job. The value of restu suami saya tegaskan, he doesnt mind for me to travel anywhere, kerana minatku pada blogging world, sangat kuat. N yes, my trip to Singapore was all fully sponsored by Brands Singapore.

Tart ayuazizi, Sham Bangkit juga famous di kalangan pembaca RM, lemon rosemary chicken sudah disebut2 ramai, sebenarnya saya pun tak tau berapa puluh iklan berbayar dan foc yang sudah berjaja di RM. tapi setiap satu iklan itu ada rahsia kenangan manis dan pahit. Nuvafemme tu not bad gak kerenahnya tau, hahahahahah u tak tau. Maxis Iphone pula aku hanya diberi masa beberapa jam to write and post it up, sib baik streamyx malam tu tak buat hal. So itulah antara segelintir iklan2 yang saya bisa sebut, kalau nak sebut sesatu, panjang lagilah entry ni.

Just remember, setiap satu tuh ada keunikannya dan memory yang hanya saya dan sirman saja mengetahui. Sirman tu tau coz dia lah my ‘punching bag’ hiks…

…so Membuat assignment dan iklan2 sebegini bukan bermakna duduk depan pc jer, saya sendiri bergerak dan angkut anak beranak, Itu antara behind the scene yang saya tidak paparkan sangat di blog. dan setiap satu iklan tu ada kenangan2 manis pahit sblm it comes to publish in my red blog. Saya tidak suka menggunakan gambar from the google  image atau yang dibekalkan clients, saya akan pastikan gambar itu dari penghasilan jemari saya sendiri.

Memang kamu tidak nampak kesusahannya nak menghasilkan setiap iklan tersebut, tp kerana saya ada determination, so wajarlah saya menerima Rezeki RM. btw, May is coming, that is another big surprise of iklan yang tak pernah kamu jangka saya akan terlibat 🙂

Comment: 23